Polski Fiat 126p je majhen dvovratni avtomobil, ki so ga po Fiatovi licenci (Fiat 126) izdelovali v poljski tovarni FSM v Bielsko-Biali od leta 1973 pa do 1992. Motor je vgrajen zadaj, pod sprednjim motornim pokrovom pa je zelo omejen prtljažni prostor z rezervno gumo, akumulatorjem in prostorom za do 25 litrov prtljage. Iz poljskih delov so ga sestavljali tudi v tovarni Zastava iz Kragujevca (Zastava 126 PGL).
Zanimivosti …
- Avtomobilčka prijaznega videza se je prijelo mnogo simpatičnih vzdevkov, še največ v Sloveniji, kjer smo ga poznali pod imeni bolha, pejek, pejček, piči-poki, kalimero in peglezen. V ostalih republikah bivše Jugoslavije pa je bil znan kot peglica (majhen likalnik). Različni vzdevki so se avtomobila prijeli tudi po drugih trgih, na katerih se je pojavil:
Albanija: Kikirez (petelinček)
Čile: bototo (čevelj)
Kuba: polqi ali polaquito (mali Poljak)
Madžarska: kispolszki (mali Poljak), kispók (pajkec) in egérkamion (mišji tovornjak)
Nemčija: bambino (otrok po italijansko)
Poljska: maluch (malček), kar je postalo kasneje na Poljskem tudi uradno ime za 126p, tako da so imeli po letu 1997 avtomobili na zadku napis “Maluch”. V nekaterih regijah pa so ga poimenovali Kaszlak (kašljač, zaradi zvoka motorja ob zagonu)
- Polski Fiat 126p se je v sedemdesetih pojavil tudi v poljski risanki Medvedek Uhec
-
Leta 1977 so na poljskem naredili tudi prototip karavanske različice Polski Fiat 126p Kombi. Do serijske proizvodnje ni prišlo.
-
Med leti 1991–1995 pa je poljsko podjetje Bosmal predelovalo 126p v brezstrešno različico. Izdelali so okoli 500 primerkov.
- Da je 126p najbolj popularen na Poljskem ni dvoma. Tam so med leti 2003 in 2010 naredili tudi tri PC igre imenovane Maluch Racer, katerih tematika je bila dirkanje z različnimi verzijami bolhc.
- 126P ima zgodovino tudi na Kitajskem: v zgodnjih 1980-ih je bil eden prvih osebnih avtomobilov uvoženih v državo. Vlada jih je kupila 10.000, ki pa so se večinoma uporabljali kot taksiji. Kasneje so bili na voljo tudi zasebnim kupcem, kar je bila takrat redkost v državi. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je bil to celo eden najbolje prodajanih avtomobilov na Kitajskem. Prodanih je bilo okoli 30.000 avtomobilov na leto. Eden se je znašel tudi v objektivu japonskega reporterja, ki je 17. maja 1989 fotografiral študente, ki so se udeležili množičnih prodemokratičnih demonstracij na Trgu nebeškega miru v Pekingu. (AP Sadayuki Mikami)
Na spletu …
- Uroš Krajnc in Gregor Doler sta se s 126p odpravila na dobrodelno vožnjo v Afriko in prevozila 17.200 kilometrov v 36 dneh.
Modri flamingo: S pejekom na dobrodelno vožnjo do Afrike
Lahko pa tudi prisluhnete zanimivemu radijskemu pogovoru o tej pustolovščini:
RTVSLO: S Fiatom 126p na dobrodelni amaterski reli od Budimpešte do Banjula
- Predelani bolhi Jerneja in Boštjana iz Škofje Loke
Volan: Bolhe, ki se jih ne želiš znebiti
- Grega Merhar pa je naredil avto za počitnice
Radio1: (FOTO) Grega predelal staro ”Bolhco” in iz nje ustvaril potovalni avto, ki navdušuje
- 126p Toma Hanksa je bil na dražbi prodan za 76.000€
- Zanimiv članek o zgodovini avtomobila
Dnevnik: Fiat 126 – “bolhca”: Za popravilo dovolj ključ številka 13 in kladivo
- Lahko si prenesete tudi PDF testa Fiata 126 z Avto magazina (9. 1. 1975)