Za mnoge eden zadnjih »pravih« Saabov – Saab 9-5 Aero SportCombi. Izredno raznovrsten avtomobil, ki je uspel združiti moč in hitrost športnega avtomobila s praktičnostjo in varnostjo družinskega karavana.
Saab ima, kljub žalostnemu koncu, bogato zgodovino odličnih in legendarnih avtomobilov. Eden izmed njih je tudi Saab 9-5, ki so ga proizvajali od leta 1997 do 2010 (prva generacija), druga generacija pa je bila na voljo le do leta 2012, ko je podjetje bankrotiralo.
Na voljo je bilo več različnih motorjev, najzmogljivejši pa so bili tisti v Aero modelih. Aero je bil prvič predstavljen leta 2000 z 2.3T B235R motorjem, ki je na začetku proizvedel 227 konjskih moči. Leta 2002 se je to število dvignilo na 247, od leta 2006 naprej pa je bil Aero na voljo s kar 256 konji. Poleg zmogljivejšega motorja so imeli Aero modeli tudi trše, športno podvozje, dodatne izboljšave pa so bile tudi na zunanjosti in notranjosti avtomobila.
Zanimivosti
- Saab je leta 2000 za promocijo novega 9-5 Aero SportCombi organiziral posebno preizkušnjo. Dogodek je potekal na nadmorski višini približno 2600 metrov v Angel Fire, Novi Mehiki (ZDA), kjer se je Saab pomeril s svojimi najuglednejšimi tekmeci: Volvo V70R in BMW 540iT. Kljub temu, da sta imela oba tekmeca zmogljivejše motorje – Volvo približno 250 KM in BMW 282 KM – je Saab SportCombi zmagal tako v pospeševanju do 100 km/h (60 mph) kot tudi do 210 km/h (130 mph). S tem je dokazal, da je 2.3-litrski turbomotor izjemno učinkovit tudi na visoki nadmorski višini, kjer je zrak redkejši in vsebuje manj kisika.
- Posebnost vseh Saabov je lokacija stikala za vžig – to se nahaja med prednjima sedežema, ob prestavni ročici. Takšna postavitev izboljša ergonomijo, potencialno oteži krajo in poveča varnost pri nesrečah. Zaradi tradicionalne pozicije ključa lahko namreč ob nesreči udeleženec utrpi poškodbe kolena. Ta postavitev izvira še iz časov letalske industrije, kjer je Saab začel svojo zgodbo – ključ je bil tam, kjer je bil najbolj intuitiven za pilote.

- Kot pri mnogih drugih Saabovih modelih ima tudi ta tipko za »nočni način« (Night Panel). S to tipko se ugasne vse merilnike na armaturni plošči, razen tistega za hitrost. Ta funkcija pripomore k manjši obremenitvi oči med nočno vožnjo. Na ostalih merilnikih se ne ugasne le osvetlitev, temveč se merilec popolnoma ugasne in postavi na 0. Tudi merilec hitrosti ostane osvetljen le delno – do 140 kilometrov na uro (90 mph), preostanek pa se osvetli šele, ko se približa omenjeni hitrosti.

- Predal za rokavice v Saabu 9-5 ima dodatno ventilacijsko režo, ki omogoča prezračevanje ter hlajenje ali ogrevanje vsebine. Predmeti kot so prometno dovoljenje in zemljevidi torej ostanejo sveži in ohlajeni ne glede na zunanje temperature. Saabova ideja je bila, da s tem prepreči topljenje čokolade ob toplejšem vremenu. Podoben sistem danes najdemo v prestižnih modelih višjega cenovnega razreda – Saab pa ga je ponudil že pred več kot 20 leti.

- Na Švedskem je bil Saabov 9-5 Aero SportCombi tudi izbira policije, kar še dodatno potrjuje njegovo zmogljivost in zanesljivost.

Žal je bil Saab 9-5 Aero SportCombi eden zadnjih modelov, ki jih je to inovativno in unikatno podjetje izdelalo pred propadom. Finančni izzivi so se začeli že v 80. in 90. letih, ko je Saab pristal v delni lasti ameriškega General Motors, ki je leta 2000 izvedel popoln prevzem. Ta kombinacija se ni izkazala za najboljšo, saj je GM od Saaba pričakoval nekaj, kar to podjetje ni bilo. Novi modeli so nastajali na enaki osnovi kot mnogi drugi avtomobili, ki jih je GM takrat proizvajal, kar ni bilo všeč inženirjem pri Saabu, ki so želeli zaradi boljše kvalitete v avtomobile vgrajevati čim več lastnih komponent, te pa so bile seveda dražje. Po mnogih letih izgub je leta 2008 nastopila še gospodarska kriza in GM se je junija leta 2009 odločil za prodajo svojih najmanj uspešnih znamk – Hummer, Saturn, Pontiac in seveda Saab. Kljub temu, da ga je kupila nizozemska znamka športnih avtomobilov Spyker, rešitve za Saab ni bilo več in leta 2012 se je zgodba z bankrotom podjetja dokončno končala.